Drukuj
Kategoria: k_pp
Odsłony: 155

CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO (APD) 

W ostatnich latach coraz częściej słyszymy o APD (ang. Auditory Processing Disorder - APD), czyli Centralnych Zaburzeniach Przetwarzania Słuchowego. 

Czym jest APD? 

APD to zaburzenia zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie Ośrodkowego Układu Nerwowego przy prawidłowej budowie i pracy uszu.  

Co to oznacza? 

Słuch fizyczny i przewodzeniowy są prawidłowe. Problemem jest niewłaściwe przetwarzanie bodźców słuchowych. 

Dlaczego coraz częściej mamy do czynienia z diagnozą APD? 

Zdaniem wielu naukowców przyczyną zwiększenia liczby dzieci z APD jest nadmierna stymulacja bodźcami wzrokowymi i słuchowymi, za którą odpowiedzialne są m.in.:  telewizja, gry komputerowe czy korzystanie z Internetu. Zdolności percepcyjne dziecka nie nadążają za nadmiarem bodźców, co w rezultacie zaburza proces nabywania umiejętności komunikowania się.   

W konsekwencji może dojść do: 

Czy APD może być przyczyną niepowodzeń szkolnych? 

Niezdiagnozowane i nieleczone – tak.  

U dzieci z Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego często pojawiają się następujące problemy szkolne: 

Czy moje dziecko ma APD? 

Jeśli mamy podejrzenia, że nasze dziecko może mieć APD porozmawiajmy najpierw z wychowawcą/pedagogiem/psychologiem szkolnym. Być może potwierdzi nasze obawy. Z pewnością udzieli wskazówek dotyczących dalszego postępowania. Prawdopodobnie zaproponuje też wizytę w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która w fachowy sposób zajmie się problemami naszego dziecka. 

Możemy też skorzystać z bezcennego źródła wiedzy, jakim jest Internet. Tam bez problemu znajdziemy dokładna charakterystykę choroby oraz ankiety, które pomogą zweryfikować przypuszczenia.  

Co, jeśli u mojego dziecka zdiagnozowano APD? 

Dobrze jest poinformować szkołę, do której dziecko uczęszcza, dostarczając opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w której znajdzie się dokładny opis zaburzeń występujących u dziecka. Na jej podstawie nauczyciele przygotują dostosowania do pracy z uczniem, tak by miało jak największe szanse osiągnięcia sukcesu szkolnego. 

Na rynku dostępnych jest kilka programów. Są to aktywne treningi wyższych funkcji słuchowych. Informacje o nich dostępne są w Internecie. 

Opracowała  

Monika Piechocka – pedagog specjalny 

 

 

 

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. .

  Akceptuję pliki cookie.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk